برای استخراج سنگ‌آهن و فراوری هر ماده معدنی که با آهن ارتباط دارد، از تجهیزات جداکننده مغناطیسی در معدن و ابزارهای تخصصی دیگری استفاده می‌کنند. درواقع بهترین و کارآمدترین روش برای جداسازی موادی که خاصیت مغناطیسی دارند استفاده از جداکننده‌های مغناطیسی(سپراتور صنعتی) است. ازاین ‌رو برای جداسازی کانی‌هایی که ارزش زیادی دارند و دارای خواص مغناطیسی نیز هستند، به‌کارگیری این روش، کاری ویژه و به‌صرفه است.

امروزه استفاده از تجهیزات جداکننده مغناطیسی در معدن به دلیل عدم وجود مراحل فشرده، هزینه کمتر و سرعت بیشتر در انجام فرایند جداسازی، رایج شده است. از انواع این تجهیزات برای جداسازی مواد معدنی، متناسب با خاصیت مغناطیسی که دارند، استفاده می‌شود. لازم است بدانید که در دسته‌بندی خاصیت مغناطیسی، مواد به سه بخش تقسیم می‌شوند:

  • دیامغناطیس: موادی مثل طلا، مس، روی و سنگ مرمر دارای خاصیت دیامغناطیس هستند و به‌وسیله یک قطب آهنربا دفع می‌شوند. به‌عبارتی‌دیگر درصورتی‌که این مواد معدنی وارد میدان مغناطیسی بشود پس از لحظه‌ای، در جهتی متفاوت، مغناطیس ایجاد می‌کنند و دفع می‌شوند.
  • پارامغناطیس: مواد معدنی که خاصیت پارامغناطیس دارند همچون کروم، تیتانیوم، پلاتین و تنگستن جذب میدان مغناطیسی با شدت متوسط می‌شوند و هر جا شار مغناطیسی بیشتر باشد به همان جهت حرکت می‌کنند.
  • فرو مغناطیس: در این حالت مواد، دارای شدت مغناطیسی بالایی هستند، به‌طوری‌که حتی پس از جدا شدن از میدان مغناطیسی، مقداری از خاصیت مغناطیسی درون آن‌ها باقی می‌ماند. مواد معدنی مانند آهن، کبالت و نیکل دارای خاصیت فرومغناطیس هستند.

ازاین‌رو جداکننده‌ها با شدت بالا و پایین و میدان‌های متفاوت تولید شده‌اند. جداکننده‌های شدت پایین در سه نوع استوانه‌ای، دیسکی و نوارهای متقاطع هستند. همچنین جداکننده‌های شدت بالا برای کانی‌های پارامغناطیسی خیلی ضعیف کاربرد دارند.

Magnetic separation equipment

انواع تجهیزات جداکننده مغناطیسی

همان‌طور که از نام این وسایل مشخص است، وظیفه آن‌ها جدا کردن ذرات و مواد مغناطیسی از مخلوط‌های دیگر است. از تجهیزات جداکننده مغناطیسی در معدن و در طی روند فراوری مواد معدنی، استفاده می‌کنند. این تجهیزات در اندازه، شکل و کاربردهای مختلف مانند درام سپراتور مغناطیسی دائم خشک، درام سپراتور مغناطیسی دائم تر، پولی مگنت، فلزیاب صنعتی، مگنت‌های میله‌ای و شبکه‌ای، پاپکو رول و مگنت آلنیکو تولید شده‌اند.

از دلایل استفاده از تجهیزات جداکننده مغناطیسی در معدن(مانند درام معدن سنگ کنسانتره)، جلوگیری از وجود قطعات فلزی در مواد اولیه است. چراکه این قطعات می‌توانند باعث بروز آسیب به سیستم‌های خردایش و دیگر دستگاه‌های صنعت و معدن شوند و علاوه بر از کار انداختن روند تولید، ضررهای مالی هنگفتی را به همراه داشته باشند. تولید مواد اولیه خالص و بدون هرگونه آلودگی و ناخالصی و همچنین خروجی و تولید بیشتر، از دیگر مزایای استفاده از تجهیزات جداکننده مغناطیسی در معدن و دیگر صنایع می‌باشد.

به همین دلیل، استفاده از جداکننده‌های مغناطیسی نه‌تنها در صنعت فراوری مواد معدنی بلکه در صنایع دیگر مانند داروسازی، کشاورزی و بازیافت نیز افزایش‌ یافته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌عنوان‌مثال در صنایع کاشی، برای جداسازی آهن از سیلیس و هر ذره میکرونیزه دیگر، از این دستگاه استفاده می‌کنند. همچنین به‌کارگیری آن‌ها در صنایع غذا و دارو به جهت کنترل آلودگی‌ها در زمان فراوری شیمیایی است.

درواقع به‌وسیله میدان مغناطیسی که جداکننده‌های مغناظیسی  به وجود می‌آورند می‌توان ضایعات فلزی خطرناک را از محیط و ابزارهای صنعتی دور کرد. گروه صنعتی پاپک پارسیان با طراحی و تولید انواع تجهیزات مغناطیسی توانسته کمک شایانی به صنایع مختلف در زمینه داشتن محصولاتی باکیفیت بالاتر و هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، کند.

 

انواع جداکننده‌‌های مغناطیسی در صنایع مختلف

 

دیگر محصولات گروه صنعتی پاپک پارسیان