سپراتور مغناطیسی صنعتی تجهیزی است که از آهنربا برای از بین بردن ناخالصی‌ها و سایر مواد مغناطیسی از فلز بهره می‌برد. جداکننده‌های مغناطیسی را می‌توان قبل، حین و بعد از تولید یک ماده استفاده کرد. همچنین این امکان فراهم است که برای جذب انواع مختلف مواد مغناطیسی در سطوح، شدت جذب سپراتور تنظیم گردد.

اگرچه استفاده از سپراتور مغناطیسی معمولا ماهیت صنعتی دارد، اما برای کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود. از طرفی جداکننده‌های مغناطیسی می‌توانند فرو مغناطیسی یا پارامغناطیس باشند و  ازنظر اندازه نیز از یک نسخه رومیزی گرفته تا یک درام بزرگ و سنگین را شامل می‌شوند.

چگونگی استفاده از سپراتور مغناطیسی صنعتی

سپراتور مغناطیسی از یک آهنربای قدرتمند تشکیل شده است. برای جدایش ناخالصی ها، مواد را روی میز عبور می‌دهند درحالی‌که آهنربا بالای آن معلق است و ناخالصی‌ها به این طریق جذب آهنربا می‌شوند. همچنین جداکننده‌های مغناطیسی می‌توانند به شکل استوانه‌ ای باشند که اجسام از آنها عبور می‌کنند. ماده‌ای که جداکننده مغناطیسی را تصفیه می‌کند می‌تواند به شکل قطعات، محصول نهایی یا حتی یک فلز مایع باشد.

کاربردهای جداکننده مغناطیسی

سپراتور مغناطیسی صنعتی اغلب برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شود که به‌طور دقیق‌تر باید به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای سپراتور مغناطیسی شامل چه مواردی می‌شود؟

سپراتور مغناطیسی صنعتی قدرتمند و قابل‌ حمل هستند و می‌توانند برای حذف انواع مختلف مواد مغناطیسی از مایع یا جامد تنظیم شوند. این تجهیزات زمانی که برای مایع استفاده می‌شوند بسیار مؤثرند، اگرچه حذف ناخالصی‌های جامد نیز امکان‌پذیر است. جداکننده‌های مغناطیسی بسیار متنوع و از نظر طراحی بسیار ساده هستند. درواقع، یک جداکننده مغناطیسی پایه را تنها با استفاده از یک آهنربای قدرتمند مانند آهنرباهای نئودیمیم و یک گیره برای نگه‌ داشتن مواد می‌توان در هر زمان ساخت.

انواع سپراتور‌های مغناطیسی

سپراتور مغناطیسی دارای مدل‌های گوناگونی است که هر یک شرایط سرویس‌دهی منحصربه‌فردی را دارند. پرکاربردترین آنها در ادامه لیست شده‌اند:

جداکننده‌های معناطیسی را می‌توان بر اساس شدت آنها نیز در دو دسته شدت پایین (Low Intensity) و شدت بالا (High Intensity) قرار داد. در نوع اول میدان مغناطیسی ایجادشده کمتر از 0.7T می‌باشد و در شدت بالا‌ها این مقدار به بیش از 2T خواهد رسید.

از طرفی سپراتور مغناطیسی شدت پایین خود به سه گروه استوانه‌ای، دیسکی و نوارهای متقاطع تقسیم می‌شوند. سپراتورهای استوانه‌ای یک نوع درام مگنت خشک محسوب می‌شوند که امکان جدایش ذرات بزرگ‌تر از 0.5 سانتی‌متر برای آنها وجود دارد. خاصیت مغناطیسی بسیار قوی در این مدل دیده می‌شود و بهترین گزینه برای مواد مغناطیسی ریز واسطه سنگین هستند.

جداکننده دیسکی اغلب برای ساخت چندین محصول با خاصیت‌های مغناطیسی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدل نوارهای متقاطع نیز از آهنربایی گوه‌ای شکل بهره برده می‌شود تا امکان ایجاد گرادیان در میدان مغناطیسی فراهم شود. معمولاً هم برای جداسازی ایلمنیت (FeTiO3) انتخاب می‌شود.

سپراتور مغناطیسی شدت بالا هم برای موادی پارامغناطیس خیلی ضعیف، کانی‌های قلع، ماسه‌های ساحلی و سنگ فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروه صنعتی پاپک پارسیان مجموعه‌ای است که با آگاهی از نیاز روز کشور اقدام به واردات و فروش تجهیزات مغناطیسی در انواع مدل‌ها کرده است.

 

انواع جداکننده‌‌های مغناطیسی در صنایع مختلف

 

دیگر محصولات گروه صنعتی پاپک پارسیان